Går inte lita på någon

Det är sååå tråkigt att man inte kan lita på folk. Att man måste lära sig att vara på sin vakt och inte vara godtrogen.
Tydligen finns det en risk att jag hyr svart och dessutom betalar högre summa i hyra än vad som är tillåtet. Det behöver inte vara så men risken finns. För hyresgästföreningen var här idag. Och då passade jag på att fråga om dem vet vad det är för bolag som äger fastigheterna här och om dem vet vad lägenheterna ligger på i hyra. För jag har sett en 2:a som är 600kr billigare än vad jag betalar för en etta. Han sa att jag har rätt att få se hyresavin. Och hyr man ut ommöblerat så får man inte kräva högre hyra än vad dem jag hyr betalar. Däremot om man hyr ut full möblerad så har man rätt att ta 10-15% extra. Men jag hyr omöblerad. Och nu fick jag även svar på hur många kvadrat lägenheten är på, för det har aldrig den jag hyr av velat säga.
Men han frågade om jag hade stämpel på kontraktet som visar att hyresbolaget godkänt uthyrningen. Och det finns det inte och det visade sig att det är inte ens deras kontrakt. Nu vet jag ju inte om det är olika från bostadsbolag till bostadsbolag. Men min förening var väldigt noga med att jag skulle skriva ut kontrakt från deras hemsida för att min 2:a handsuthyrning skulle gälla. Men detta är inte ens bostadsrätt utan vanlig hyresrätt och dem får man inte hyra ut hur som helst. Alltså jag tycker allt är så skumt. Dem jag hyr av vill inte säga vart dem bor, jag vet bara att dem bor i samma hus. Och dem får sin post till mig. Så jag måste höra av mig till dem varje gång det kommit post. Och hon hämtar ALDRIG posten på bestämd tid utan kommer ALLTID flera timmar senare. Och jag tycker det är väldigt jobbigt att vara låst på det sättet. Jag fattar inte varför dem inte bara kan ändra så posten kommer till dem. Men tydligen så bor dem i en lägenhet i någons helt annat namn.
Hur som helst så ska jag ringa hyresgästföreningen imorgon så skulle dem hjälpa mig att ordna upp detta. Och skulle det vara som så att jag betalar för mkt så har jag rätt att få tillbaka överskottet.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0